Nightlife in Jakarta

22 oktober 2017 - Jakarta, Indonesië

Hey peepz!

Vandaag gaan we een dagje naar het strand op "Thousand Islands", wat een beetje een misleidende naam is want het zijn er maar iets in de honderd :'). Anyway; het duurt 1-1,5 uur om daar te komen met de boot, waardoor ik fijn de tijd heb jullie te schrijven:)

Vrijdag was alweer onze laatste dag in ziekenhuis 1; da's wel reden voor een feestje;) Nadat we eerst 3 uur gedaan hebben over een ritje van 50 minuten (serieus, no joke) omdat de taxichauffeur hopeloos verdwaald was en niet geloofde in Google Maps (again, no joke), zijn we uiteindelijk toch op plaats van bestemming aangekomen, met nog net genoeg tijd om even welverdiend te chillen (Oke toegegeven, niet dat we overdag nou zo veel gedaan hebben xD maar toch :p) aan het zwembad.

's Avonds kwam Saiyd's neef met het geniale idee om sushi te gaan eten, dus zijn we met z'n 5en (+ 1 andere neef en tante) naar een sushirestaurant gereden, wat achteraf helaas meer een "biefrestaurant" dan een sushirestaurant bleek te zijn, met welgeteld 3 soorten sushi waarvan 2 bief bevatten. Niet zo heel handig voor mij als "geen koe-eter" hahah. Gelukkig heb ik nog een aantal weken voor een nieuwe poging om "Aziatische zalm uit Noorwegen" te eten hier xD

Omdat we na het avondeten nog ergens iets wilden gaan drinken, zijn we naar een van de grotere "malls" in Jakarta gereden, die logischerwijze dus in de wat sjiekere buurt ligt. En wauw, wát een verschil met de rest van de stad. Alles is daar een stuk fancier en mooier; je ziet het aan de gebouwen, het soort auto's dat er rondrijden, en zelfs aan de stoep die veel beter (en recht) aangelegd is, waardoor je niet de hele tijd bang hoeft te zijn dat je zo op je plaat gaat. Maar het grootste verschil was toch wel het type mensen. Waar je op andere plaatsen vooral armere mensen ziet, vrouwen overal met lange kleding en hoofddoeken lopen en je als westerse nagestaard wordt, lopen ze hier gewoon in de korte jurkjes met open schouders etc en kijken ze totaal niet op van blanke mensen, waarvan er hier ook veel meer zijn. Conclusie: ik ga verhuizen!

... Jammer dat mijn bankrekening het niet eens is met dat plan hahaha. Anyway; het is wel fijn om te weten dat dit soort buurten er dus óók zijn.

Van hieruit zijn we doorgegaan naar een aantal clubs, ook allemaal in dezelfde buurt. En ook hier zie je publiek dat meer aan een westerse samenleving doet denken dan aan een streng-gelovige Islamitische stad. De uitgaansgelegenheden zijn ontzettend divers; van een "skybar" (tussen aanhalingstekens omdat de gebouwen eromheen veel hoger waren Haha) met glazen dak (en een echt goede DJ!) tot aan een enorme discotheekzaal met alleen maar Indonesische muziek. Al met al wel echt leuk om eens op een andere manier kennis te maken met de stad!

Over gisteren heb ik jullie niet zo heel veel te vertellen, voornamelijk omdat ik niet zo heel veel spannends gedaan heb, buiten mijn highlights onbedoeld groen te verven door het zwembad. Oepsieeee. Met advies vanuit thuis en een fles ketchup (ja echt) is het me gelukkig wel gelukt om ze weer niet-groen te krijgen. Doel voor vandaag; geen groen haar meer creeeren door het zeewater. Mocht het wel gebeuren , zal ik in ieder geval zo lief zijn er een foto van te maken en die met jullie te delen hahah. Lets hope not though. We zijn er, dus dat was t voor vandaag!

1. Daamen H:
    22 oktober 2017
    Rachel je ervaart steeds nieuwe dingen in Djakarta. Ik ben benieuwd hoe de stages bevallen in het nieuwe ziekenhuis. Die zul je , na het inwerken, ook wel beschrijven.
    Ik wens je veel succes met het vervolg van je stage.
    Veel liefs van opa Daamen.
  2. Rachel van der Velden:
    25 oktober 2017
    Dank u wel opa! Ik heb er inderdaad al een klein stukje over geschreven: tot nu toe beter dan in het vorige! De mensen zijn opener, de leercultuur is beter omdat de hiërarchie minder sterk aanwezig is, er is meer onderwijs (normaal is dat in Bahasa Indonesia maar hier geven ze het speciaal voor ons in het Engels), en je mag veel meer zelf doen ipv alleen maar kijken. Ik heb vandaag bijvoorbeeld meegeholpen met bevolkingsonderzoek naar verschillende soorten kankers, heb bijna alle patiënten zelf kunnen onderzoeken:) tot nu toe alleen maar positief dus!