Ob/Gyn: Done!

4 november 2017 - Jakarta, Indonesië

Goede... morgen bij jullie denk ik nog!

Ik had beloofd dat ik nog wat meer zou vertellen over het tweede ziekenhuis, dus bij deze:)

Zoals ik vorige week ook al vertelde, is dit ziekenhuis me veel beter bevallen dan het vorige. Ik heb twee weken lang iedere dag poli meegelopen, waarbij ik ook eigenlijk iedere dag wel zelf patiënten heb kunnen onderzoeken. Daarnaast heb ik twee dagen meegeholpen met het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker, dat is helemaal leuk om te doen omdat je patiënten dan volledig zelf kunt onderzoeken. Daarnaast waren alle residents en consultants heel leuk en namen ze ook echt de tijd voor je om je dingen uitgebreider uit te leggen, stelde ze zelf voor dat je bepaalde dingen kon doen en riepen ze je er speciaal bij wanneer er iets bijzonders te zien was. Heel goed bevallen dus afgelopen twee weken:)

Ik geloof dat ik ook al even benoemd had dat het ziekenhuis qua standaarden hier wat beter was dan het vorige, dat heb ik ook echt wel duidelijk teruggezien. In plaats van 4 bureaus naast elkaar waar poli's gedaan worden, waren het in dit ziekenhuis tenminste aparte "spreekkamers". Spreekkamers tussen haakjes omdat dat inhoudt dat alles van elkaar gescheiden wordt door gordijnen en iedereen nog steeds te pas en te onpas binnen kan lopen, maar er was in ieder geval iets van privacy voor de patient en er werden geen patientgegevens door de hele ruimte geschreeuwd xD

Ook het OK complex zag er een stuk beter uit. Er wordt nog steeds wel gewerkt met doeken die ze kunnen hergebruiken en er staan nog steeds veel teveel mensen op 1 OK, maar er was meer ruimte op de OK zelf, het zag er allemaal iets sterieler uit en er werd gewerkt met automatische schuifdeuren, net als in NL. Sterker nog; ze hadden zelfs een monitor van Philips, precies dezelfde die we in NL op OK gebruiken. Conclusie: als je ziek wordt in Indonesië moet je er heel goed over nadenken in welk ziekenhuis je opgenomen wilt worden, want de verschillen tussen ziekenhuizen zijn wel echt enorm. Of je laat je overvliegen naar Singapore, dat is misschien nog steeds wel de beste optie xD

Afgelopen donderdag was alweer onze laatste dag van deel 1 van het coschap. Vrijdag heb ik een presentatie moeten geven ter afsluiting van dit deel, dat ging gelukkig allemaal prima en dit is nu afgerond:)

Verder was het ook buiten het ziekenhuis wederom een leuke, volle week! Maandag ben ik met twee meiden gaan uiteten waarmee ik deze week op vakantie ben (daar zo meer over), dinsdag hadden we een Halloween feestje in het hostel, donderdag zijn we sushi gaan eten (echt megalekker, toegegeven; Aziatische sushi is wel echt veeeel beter dan de sushi thuis!), en gisteren een middagje bios.

Woensdag ben ik verhuisd van het hostel naar mijn appartement voor komende maand. Ondanks dat het hostel hartstikke gezellig was, vind ik het ook wel lekker om nu een plekje voor mezelf te hebben, vooral omdat ik 's ochtends en 's avonds geen rekening meer hoef te houden met 9 anderen op mijn kamer. Het appartementje is heel basic, maar absoluut wel prima! Het bestaat uit een grote kledingkast, een bureau met stoel, een vrij groot eenpersoonsbed, een kleine badkamer met wastafel, toilet en douche, en een balkon. De keuken wordt gedeeld met alle bewoners, maar die heb ik tot nu toe nauwelijks gezien. Al met al denk ik wel dat ik het er leuk ga hebben komende maand:)

Zover is het echter nog niet, want zoals ik al zei ben ik eerst even op vakantie! Ik begin de 13e pas weer met kindergeneeskunde, en dus ga ik in de tussentijd met 5 andere Nederlandse meiden 9 dagen lang naar Sumatra. Girlstrip, whoehoee!

Ik spreek jullie later weer! (Als ik tenminste wifi heb in de jungle hahah)

Lots of love!

xxxxx