Bali part 1

13 december 2017 - Ubud, Indonesië

Precies een week geleden was ik nu klaar met mijn coschap. Eindpresentatie gehad, alles in Indonesië afgerond. Op een hele hoop papierwerk en verslagen die ik nog moet schrijven na, hoef ik me hier voorlopig niet meer mee bezig te houden.

Donderdag heb ik het vliegtuig naar BALI<3 gepakt. Ik heb helemaal geen problemen gehad omtrent de vulkaan. Eenmaal op Bali aangekomen was het daar 33 graden, met een strakblauwe lucht en volle zon. Laat de vakantie maar beginnen! (Niet dat ik afgelopen twee maanden geen ''vakantie'' gehad heb, maar goed) Verder heb ik die dag niet dus niet zoveel gedaan behalve aan het zwembad hangen.

Vrijdag was het dan zo ver ... Pap&mam komen naar Bali!:D Ook deze dag niet zoveel bijzonders uitgevoerd; écht vakantie vieren;)

Zaterdag zijn we gaan snorkelen bij twee eilanden voor de kust van Bali: Nusa Lembongan en Nusa Penida: er zaten daar zoveel verschillende vissen in het water, heel gaaf! Wel ook ont-zet-tend verbrand door de zon helaas; auwtsj! Zaterdagavond zagen onze ruggen er letterlijk uit als kreeftjes (en het heeft ook nog tot vandaag geduurd voordat dit weer normaal was :|). Maar, het was het waard!

Zondag hebben we ons van Sanur naar Ubud laten rijden door een lokale gids. Dit was aan de ene kant wel leuk, omdat we zo op allerlei plekken kwamen die je anders niet zou zien, maar aan de andere kant kreeg je wel een beetje het idee dat hij je zoveel mogelijk geld uit je portemonnee wilde kloppen. We stopten namelijk bij allerlei ''handcraft'' winkels: een zilversmid, ''woodcarvers'', een koffieplantage. Hier kreeg je eerst een rondleiding, dat was wel leuk, maar vervolgens werd je wel in de winkel gedropt met de intentie dat je daar ook iets moest kopen. Gelukkig dat het hier allemaal niet zo duur is.

De mensen hebben het hier op dit moment sowieso zwaar: door de vulkaan zijn veel toeristen bang geworden om naar Bali te reizen en kiezen ze liever een andere bestemming. Vooral Australiërs blijven weg. Normaal is dit de vakantieperiode voor Australië en zat het hier nu al helemaal vol met Australiërs, maar nu blijven de hotels en restaurants leeg. Eigenlijk heel erg zielig: mensen blijven maar vragen of het vliegtuig waarmee je kwam nu wel vol zat.

In Ubud lijkt het qua toeristen iets drukker te zijn. Maandag hebben we wat rondgelopen en wat dingen in de stad bezichtigd, maandagmiddag zijn we naar ''Monkey Forest'' geweest. Hier werd ik even door een aap als klimrek gebruikt, tot grote hilariteit van mam&pap -_-'. Achteraf was ie best schattig, maar op het moment zelf vond ik 'm toch maar eng haha.

Gisteren hebben we een wandeling door de rijstvelden gemaakt. Het begin van de wandeling was heel mooi en leidde je echt door de natuur. Helaas staan de routes hier allemaal niet zo goed aangegeven, waardoor we uiteindelijk op een vieze, openbare weg terechtkwamen; niet zo'n mooi uitzicht. Uiteindelijk hebben we ons dus maar door een taxi terug laten brengen naar Ubud. 's Avonds hebben we nog naar een traditionele Balinese dans gekeken. Dat was .... bijzonder. Laten we het daarop houden. Wel mooi om een keer gezien te hebben overigens, het hoort hier wel echt bij de cultuur.

Het is hier nu woensdagochtend, over een halfuurtje worden we opgehaald door onze chauffeur, die ons via een aantal tempels naar de volgende bestemming zal gaan brengen.

xxxxx